Hoe werkt een ombudsman?

Alle ombudsmannen op deze website passen de “10 geboden” van een volwaardige ombudsman toe:

  1. de ombudsman behandelt de klacht van een persoon over een dienst of een bedrijf wanneer die zelf de klacht bij die dienst of dat bedrijf niet opgelost krijgt,
  2. de ombudsman werkt onafhankelijk,
  3. de ombudsman werkt gratis,
  4. de ombudsman werkt op basis van wetteksten of reglementen, maar hij laat zich ook leiden door het principe van billijkheid of rechtvaardigheid,
  5. de ombudsman behandelt de dossiers vertrouwelijk,
  6. de ombudsman beschikt over voldoende onderzoeksmiddelen om onafhankelijk te kunnen werken,
  7. de ombudsman luistert naar alle partijen,
  8. de ombudsman oordeelt in alle objectiviteit over de gegrondheid van de klacht,
  9. de ombudsman doet aanbevelingen om te voorkomen dat dezelfde problemen zich blijven voordoen,
  10. de ombudsman publiceert een openbaar jaarverslag.


De ombudsman dwingt geen beslissingen af bij de administraties of de diensten waarvoor hij bevoegd is. Hij overtuigt en bemiddelt met moreel gezag. 

Uit universitair onderzoek is gebleken dat de gemiddelde ombudsman acht op tien gegronde klachten oplost voor de klager.