Ombuds Brussel

Ombuds Brussel

Wanneer je problemen ondervindt met een Brusselse overheidsdienst (gewest, gemeente of OCMW) zoekt Ombuds Brussel een oplossing.

Wat doet deze dienst wel?

Ombuds Brussel kan je helpen als je een probleem hebt met een Brusselse overheidsdienst: 

  • een gewestelijke overheidsdienst, bijvoorbeeld Brussel Fiscaliteit, Brussel Mobiliteit, Urban, Actiris, enz.
  • een overheidsdienst van de COCOF (Franse Gemeenschapscommissie), bijvoorbeeld Bruxelles Formation, schoolvervoer, hulp voor gehandicapten, enz.
  • een overheidsdienst van de GGC (Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie), bijvoorbeeld Vivalis, Iriscare, Famiris, enz.
  • een Brusselse gemeente of OCMW. Enkele voorbeelden van onderwerpen: kinderbijslag, gewestelijke boetes (LEZ, leegstaande woningen), onroerende voorheffing, contact met uw gemeente, renovatiepremies, economische subsidies, huurtoelage, gemeentebelasting, OCMW-hulp, enz.

Wat doet deze dienst niet?

Ombuds Brussel is niet bevoegd om klachten te behandelen over: 

  • de MIVB
  • Vivaqua
  • de gemeente en het OCMW van Elsene en de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe, die hebben hun eigen ombudsdienst

Hoe werkt het?

  1. Neem eerst contact op met de organisatie of dienst.

    De eerste stap is altijd: contact opnemen met de organisatie of dienst waarmee je een probleem hebt. Zo krijgen ze de kans om het zelf op te lossen.

  2. Kreeg je geen antwoord of geen oplossing?

    Als de dienst niet reageert, of als je het gevoel hebt dat je klacht niet ernstig wordt genomen, dan kan je bij een ombudsdienst terecht.

  3. Dien je klacht in.

    De ombudsman bekijkt je situatie, zoekt mee naar een eerlijke oplossing, en doet indien nodig aanbevelingen aan de dienst.

Contacteer Ombuds Brussel

Adres

Oud Korenhuis 1 - 1000 Brussel 
(bezoek enkel op afspraak)

Telefoon

02 549 67 00
bereikbaar op maandag en donderdag van 14u tot 17u 
en op dinsdag, woensdag en vrijdag van 9u tot 12u

Getuigenissen