De Ombudsdienst voor Energie is een federale autonome dienst die helpt bij klachten tussen de eindafnemers en aardgas- en elektriciteitsleveranciers (en/of distributienetbeheerder).
Wat doet deze dienst wel?
De Ombudsdienst voor Energie helpt bij klachten van klanten van aardgas- en elektriciteitsleveranciers (en/of distributienetbeheerder) over bijv.:
- De (terug)betaling van facturen (domiciliëring, creditnota’s, afbetalingsplannen…)
- Prijzen en tarieven (verandering van prijzen of contractuele voorwaarden, terugleververgoeding, distributie- of aansluitingstarieven, bijdragen, taksen…)
- Metergegevens bij jaarlijkse opname, bij verhuis of in geval van leegstand van een woning
- Verandering van leverancier (opzegging, wisselproblemen, boetes…)
- (Dreiging met) opzegging energiecontract, drop naar sociale leverancier of afsluitingen ingevolge weigering van betaling van betwiste factuur of bij wanbetaling
- De kwaliteit van de dienstverlening (geen, laattijdig of onvoldoende antwoord van het energiebedrijf)
Wat doet deze dienst niet?
De Ombudsdienst voor Energie kan niet helpen bij klachten:
- Tussen particulieren (bijv. huurder/verhuurder, zonder betrokkenheid van een energiebedrijf)
- Over andere energiebronnen dan elektriciteit of aardgas. Helaas kan deze dus niet helpen bij klachten over stookolie, kolen, hout, water, afvalwater, enz.
- Over jouw installateur van zonnepanelen of jouw technische installatie zelf (hierbij helpt de Consumentenombudsdienst)
- In verband met politieke beslissingen of beslissingen van overheidsinstanties (ministers, administraties, agentschappen, enz.)
- Over exclusief regionale bevoegdheden
Hoe werkt het?
-
Neem eerst contact op met de organisatie of dienst.
De eerste stap is altijd: contact opnemen met de organisatie of dienst waarmee je een probleem hebt. Zo krijgen ze de kans om het zelf op te lossen.
-
Kreeg je geen antwoord of geen oplossing?
Als de dienst niet reageert, of als je het gevoel hebt dat je klacht niet ernstig wordt genomen, dan kan je bij een ombudsdienst terecht.
-
Dien je klacht in.
De ombudsman bekijkt je situatie, zoekt mee naar een eerlijke oplossing, en doet indien nodig aanbevelingen aan de dienst.
Getuigenissen