We helpen je op weg
Noteer in de zoekbalk het probleem dat je ondervindt met een administratie of onderneming. Je vindt vervolgens de ombudsman die je kan helpen.
Noteer in de zoekbalk het probleem dat je ondervindt met een administratie of onderneming. Je vindt vervolgens de ombudsman die je kan helpen.
Ombudsman.be groepeert een dertigtal ombudsmannen en helpt je bij het vinden van de juiste ombudsman om je klacht te behandelen.
Deze website verwijst je door naar de juiste ombudsman voor je klacht. Ombudsman.be behandelt zelf geen klachten.
De ombudsmannen van Ombudsman.be hebben elk hun eigen manier van werken bij het ontvangen en behandelen van klachten.
Gebruik onze zoekfunctie of zoek zelf in de lijst met ombudsmannen.
Voordat je een ombudsman contacteert, moet je eerst contact hebben opgenomen met de administratie of onderneming waarmee je een probleem hebt. Dit kan:
Ben je het bijvoorbeeld niet eens met een boete van de NMBS? Neem dan eerst contact op met de klachtendienst van de NMBS voordat je contact opneemt met Ombudsrail, de ombudsdienst voor treinreizigers.
Diende je al klacht in bij de dienst die je probleem veroorzaakte maar kwam er geen oplossing? In dat geval kan je een klacht indienen bij de bevoegde ombudsman. Klachten kunnen worden ingediend via een online contactformulier, via e-mail of telefoon (afhankelijk van de ombudsman).
Diende je je klacht in bij de verkeerde ombudsman? Geen paniek! Deze stuurt je klacht vervolgens door naar de juiste ombudsman.
Valt het onderwerp van je klacht niet onder een aangesloten ombudsdienst? Misschien is er dan een andere organisatie die je kan helpen, zoals een consumentenorganisatie, een gegevensbeschermingsautoriteit of een sociaal loket.
Ook hier helpt Ombudsman.be je op weg met een lijst van van de betrokken nuttige organisaties.
De ombudsdienst analyseert je dossier op vertrouwelijke en onpartijdige wijze.
De ombudsdienst luistert naar de verschillende standpunten: zowel het jouwe als dat van de betrokken overheid of onderneming.
Het doel is om beide standpunten met elkaar te verzoenen.
Als hij geen oplossing vindt, kan de ombudsman je klacht afsluiten en je hierover informeren, of een aanbeveling doen aan de betrokken overheid of onderneming.
Op het einde van de bemiddelingsprocedure is de situatie opgelost, of geeft de ombudsman je een volledige uitleg.