Wat doen wij?

Ombudsman.be is een portaal dat een dertigtal ombudsmannen in België samenbrengt.
Ombudsman.be verwijst burgers door naar de juiste ombudsman die hen kan helpen bij hun probleem.

Wat is een ombudsman?

Een ombudsman is een onafhankelijke instantie die klachten onderzoekt over overheidsdiensten of privésectoren zoals telecom, energie of vervoer.

Een ombudsman:

  • helpt burgers gratis, is onafhankelijk en toegankelijk bij hun problemen;
  • helpt door bemiddeling en dialoog, zowel met de burgers als met de dienst waarop de klacht betrekking heeft;
  • probeert individuele problemen op te lossen;
  • probeert structurele problemen op te lossen door aanbevelingen te formuleren.

❌ Een ombudsman is geen: 

  • rechter
  • advocaat
  • belangenbehartiger
  • politiek orgaan

Ombudsman.be telt momenteel 29 leden. Ze zijn op verschillende domein actief: federale overheid, Vlaamse overheid, Waalse overheid, gemeenten, publieke en private ondernemingen ...

Een ombudsman die lid is van Ombudsman.be voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Hij werkt onafhankelijk van de overheid of het bedrijf waarover hij klachten ontvangt,
  • Hij heeft onderzoeksbevoegdheid,
  • Hij formuleert adviezen en aanbevelingen,
  • Hij publiceert minstens één keer per jaar een openbaar verslag over zijn activiteiten.

De belangrijkste doelstellingen van het netwerk zijn:

  • De ombudsdiensten beter bekend maken,
  • De ombudsdiensten beter bereikbaar maken voor het publiek,
  • De samenwerking tussen de verschillende ombudsdiensten bevorderen en zorgen voor de onderlinge uitwisseling van ervaring en kennis.

Hoe werkt dit portaal?

  1. Je ondervindt een probleem met een dienst of onderneming en probeerde om dit rechtstreeks met die dienst of onderneming op te lossen.
  2. Je surft naar Ombudsman.be om te zoeken welke ombudsman je kan helpen: via de zoekbalk of via de lijst met ombudsmannen.
  3. Je contacteert de betreffende ombudsman om je klacht in te dienen.

Getuigenissen

Heb je een vraag?

Bekijk hier onze FAQ's.