Ombudsdienst Pensioenen

Ombudsdienst Pensioenen

De Ombudsdienst Pensioenen behandelt klachten over de wettelijke pensioenen van werknemers, zelfstandigen en ambtenaren.

Wat doet deze dienst wel?

De Ombudsman voor Pensioenen kan je bijvoorbeeld helpen bij klachten over: 

  • de berekening, de betaling en raming van wettelijke pensioenen
  • de dienstverlening en werking van de pensioendiensten die de wettelijke pensioenen toekennen en uitbetalen
  • de Inkomensgarantie voor Ouderen (IGO)
  • pensioenen overzeese sociale zekerheid


     

Wat doet deze dienst niet?

De Ombudsman voor Pensioenen is niet bevoegd voor: 

  • klachten over aanvullende pensioenen, extralegale pensioenen
  • klachten over buitenlands pensioenen
  • klachten over brugpensioenen (SWT : stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag)

Hoe werkt het?

  1. Neem eerst contact op met de organisatie of dienst.

    De eerste stap is altijd: contact opnemen met de organisatie of dienst waarmee je een probleem hebt. Zo krijgen ze de kans om het zelf op te lossen.

  2. Kreeg je geen antwoord of geen oplossing?

    Als de dienst niet reageert, of als je het gevoel hebt dat je klacht niet ernstig wordt genomen, dan kan je bij een ombudsdienst terecht.

  3. Dien je klacht in.

    De ombudsman bekijkt je situatie, zoekt mee naar een eerlijke oplossing, en doet indien nodig aanbevelingen aan de dienst.

Contacteer Ombudsdienst Pensioenen

Adres

WTC III, Simon Bolivarlaan 30 bus 5
1000 Brussel 

Open op werkdagen van 9u00 tot 12u00 en op afspraak

Telefoon

02 274 19 80 van 9u00 tot 12u00 op werkdagen

Getuigenissen