Vlaamse Ombudsdienst

Vlaamse Ombudsdienst

De Vlaamse Ombudsdienst behandelt klachten van burgers over de werking van de Vlaamse overheidsdiensten en 24 Vlaamse gemeenten.

Wat doet deze dienst wel?

De Vlaamse Ombudsdienst behandelt klachten over: 

  • een Vlaamse overheidsdienst
  • een lokaal bestuur (gemeente of provincie) die geen eigen ombudsdienst heeft en is aangesloten bij de Vlaamse Ombudsdienst
  • sociale huisvesting
  • een beslissing van de Vlaamse overheid waartegen beroep mogelijk is bij de Raad van State
  • de naleving van de deontologische code door de Vlaamse volksvertegenwoordigers en behandelt daarnaast ook personeelsklachten.

Wat doet deze dienst niet?

De Vlaamse Ombudsdient behandelt geen klachten over politieke keuzes of het wettelijk kader.

Hoe werkt het?

  1. Neem eerst contact op met de organisatie of dienst.

    De eerste stap is altijd: contact opnemen met de organisatie of dienst waarmee je een probleem hebt. Zo krijgen ze de kans om het zelf op te lossen.

  2. Kreeg je geen antwoord of geen oplossing?

    Als de dienst niet reageert, of als je het gevoel hebt dat je klacht niet ernstig wordt genomen, dan kan je bij een ombudsdienst terecht.

  3. Dien je klacht in.

    De ombudsman bekijkt je situatie, zoekt mee naar een eerlijke oplossing, en doet indien nodig aanbevelingen aan de dienst.

Contacteer Vlaamse Ombudsdienst

Adres

Leuvenseweg 86
1000 Brussel 

Bezoek enkel op afspraak

Telefoon

1700 (gratis informatienummer) van maandag tot en met vrijdag van 9u00 tot 17u00

Getuigenissen